четвер, 9 січня 2014 р.

Створюємо концепцію свого бізнесу


    Кожному, хто хоч трохи знайомий з діловим життям Європи, відомо, що слово Концепція вимовляється значно частіше, ніж слова податки, прибуток, оборот, прибуток. Для нас - вихідців з колишнього СРСР, така популярність цього слова незрозуміла, а між тим прихильність до нього європейських підприємців має вагомі підстави. Справа в тому, що концепція або бізнес-план, є формою викладу ідеї, проекту або методики розвитку бізнесу. Жодне починання не може бути представлено потенційним партнерам до тих пір, поки воно не викладено у вигляді концепту. Ці суворі правила діють і у відносинах між партнерами по бізнесу, і в контактах з потенційними інвесторами, і навіть всередині колективів, де будь-яку пропозиція підлеглого потрапляє на стіл до керівника у формі нехай короткого, але концепту.

Проте, нехай це здається на перший погляд парадоксальним, найбільше значення концепт має для її автора. Від підприємців-початківців часто доводиться чути, що ідея організованого ними підприємства прекрасно сформульована у них в голові, а тому письмового викладу не потрібно. В дійсності «в голові» можуть утримуватися лише окремі елементи проекту, в той час як успішний розвиток вимагає детального, ретельно опрацьованого плану, тобто концепції.
Зміст концепції. У загальному випадку концепція повинна складатися з наступних блоків, в рамках висвітлення яких творець фірми фактично дає відповіді на наступні питання:

o Що саме буде робити  фірма, як її пропозиції будуть відрізнятися від пропозицій конкурентів?

o Як обґрунтовується те, що пропонований бізнес буде розвиватися саме цим(и) засновником(-ами)?

Розглянемо докладніше кожне з питань, на які слід відповісти в бізнес-плані, концепції.

Що буде робити нова фірма як її пропозиції відрізняються від пропозицій конкурентів? 
Це питання є фундаментальним і, відповідаючи на нього, засновник фірми повинен викласти, в якій області конкретно, в якій ніші і як саме буде працювати створювана фірма. Спочатку необхідно скласти перелік всіх товарів або послуг, які передбачається реалізовувати. Потім повинен бути зроблений список груп потенційних споживачів. Цей список повинен бути складений не на рівні конкретних імен і адрес, а на рівні категорій потенційних споживачів. Наприклад, творець інженерного бюро повинен вказати фірми тих галузей промисловості, які теоретично можуть мати потребу в його послугах, а підприємець, який взявся за створення ресторану, повинен продумати питання про те, чи стане його дітище точкою швидкого харчування відвідувачі будуть приходити до нього з тим, щоб провести вечір, і т.д. Слідом за вибором ніші та визначенням потенційних клієнтів має сенс задуматися і про партнерів фірми, з якими він збирається працювати. Це питання надзвичайно важливе, оскільки від того, наскільки якісно буде працювати фірма-партнер, залежить і те, як будуть сприйняті товари або послуги знову створюваної фірми.

Окресливши коло партнерів і потенційних клієнтів, підприємець повинен задуматися про механізми взаємодії з ними. Зокрема, має сенс детально продумати і відобразити в бізнес-плані кілька найбільш типових технологічних операцій, здійснюваних вашою фірмою, а також порядок їх реалізації у конкретних обставинах і з конкретними учасниками. Наприклад, засновник оптово-торгової фірми повинен детально описати весь процес одержання вантажів, їх розмитнення(якщо необхідно), складування і подальшого відвантаження клієнтам. Зрозуміло, реальна дійсність буде відрізнятися від викладених у бізнес-плані уявлень, однак ті, хто користуються методикою, зіткнуться в майбутньому з меншим числом несподіванок.

Друга частина питання пов'язана з відзнакою пропозицій створюваної фірми від пропозицій конкурентів. У момент виникнення фірми будь-якому підприємцеві доводиться стикатися з одним надзвичайно складним моментом: все, що в принципі можна продавати, вже продається, і всі послуги, які можна пропонувати клієнтам, тут вже пропонуються. У цього правила можуть бути виключення, які швидше його підтверджують. Підприємцю, що відкриває нове підприємство і вибирає нішу, в якій буде функціонувати фірма, необхідно задуматися над тим, як він буде конкурувати з фірмами, які вже працюють на цьому ринку.

Існує два типи конкуренції: за ціною і за якістю. Ще на етапі створення фірми підприємець повинен визначити, яким з типів конкуренції він скористається. З конкуренцією за ціною все більш чи менш зрозуміло. Пропонуючи більш низькі ціни, фірма може розраховувати на те, що клієнти віддадуть перевагу її товари або послуги товарів або послуг конкуруючих фірм. Однак зниження цін не завжди економічно можливо і тоді доводиться пробивати собі місце на ринку за рахунок кращої якості пропонованих продуктів або за рахунок особливого підходу до клієнтів. Так, творець нового магазину повинен враховувати, що ніша вже, загалом-то, зайнята і для того, щоб залучити покупців, потрібно пропонувати більш низькі ціни, або якусь «родзинку», що відрізняє його магазин від інших. Такою «родзинкою» можуть стати: повнота номенклатури, наявність якоїсь групи товарів, відсутніх у конкурентів, система знижок, особливо зручне місце розташування магазину чи навіть дизайн приміщення. Всі ці фактори можуть стати стрижнем концепції бізнесу і повинні бути особливо ретельно опрацьовані.

Яким чином обґрунтовується те, що цей бізнес буде розвиватися саме цим (и) підприємцем (-ями)? Очевидно, що доля створюваного підприємства значною мірою залежить від того, хто його створює. Існують тисячі прикладів того, як прекрасна підприємницька ідея не була реалізована або була перехоплена конкурентами через  те, що автор цієї ідеї був недостатньо хорошим організатором. У цьому зв'язку будь-який засновник повинен задуматися про наявний у нього досвід підприємницької діяльності. Зокрема, важливе значення має досвід самостійного планування, ділового спілкування, організації заходів. Позитивна сторона цього досвіду може стати частиною концепції, а ось негативна повинна стати предметом ретельного аналізу та «роботи над помилками». В тому варіанті бізнес-плану, який засновник передає потенційним партнерам або інвесторам, має сенс викласти основні етапи життєвого шляху із зазначенням тих віх, які сформували його як підприємця, здатного керувати самостійною фірмою.

Немає коментарів:

Дописати коментар