четвер, 9 січня 2014 р.

Чому варто створювати дрібний інтернет магазин?


     Нещодавно, несподівано усвідомив для себе, що інтернет магазин - це ідеальний сімейний бізнес.

Реально, щоб тримати мікро-інтернет магазин з 10-15 замовленнями в день, достатньо всього 2-3 людини. Один на дзвінках. Другий на рекламі. Закупівлі разом, по мірі необхідності. Щось написати на сайті, щось викласти теж можна робити разом.

10-15 замовлень можна зібрати за годину-півтора, якщо вони складаються з декількох позицій. Якщо в замовленні як правило одна позиція, то це взагалі справа 20 хвилин.

Нікому не потрібно платити зарплату. Працювати можна з дому. Всі зароблені гроші залишаються в сім'ї. Та й сам постійно з сім'єю. Це особливо добре, коли люди люблять проводити час один з одним, з дітьми. Цілий день з родиною, робиш справу, яка подобається. І на життя заробляєте разом.

Єдине, що модель бізнесу повинна відрізнятися від традиційної.

По-перше, краще не рости. Дійти до 10-15 замовлень і тримати такий рівень. Якщо замовляють більше, то відсікати підвищенням ціни. Всіма силами тримати кількість замовлень на одному і тому ж рівні. Це може здатися нелогічним, але я поясню.

За замовчуванням мається на увазі, що компанія повинна постійно розвиватись та збільшувати свій оборот. Насправді, різке підвищення обороту, це те зло, яке найчастіше вбиває бізнес через кілька місяців або років.

Коли у вас є стабільна кількість замовлень, ви встигаєте їх обробляти, встигаєте нормально обслуговувати, то все нормально. 10-15 замовлень це лайтовий режим, коли можна і працювати і жити.

Якщо оборот різко підвищується, і ви починаєте отримувати по 30 замовлень на день, то дуже скоро вам потрібно буде найняти співробітників. Щоб найняти співробітника, потрібен офіс. Не буде ж він у вас вдома працювати.

Крім офісу потрібно обладнати робоче місце. А можливо і робочі місця, так як вам самим потрібно теж з'являтися в офісі. Зарплата складається не тільки з того, що видається на руки. Крім неї є ще й соціальні податки. Майже 50% від зарплати, яка виплачується працівникові доплачується державі у вині ПДФО і соціалки.

Ось уже у вас є перший пакет щомісячних витрат.

Якщо оборот зростає, і замовлень перевалює за 70-80 штук, то вам потрібно розширювати склад, наймати людей в колл-центр. Орендувати додаткові площі. Настає момент, коли ви вже не можете собі дозволити зробити  70 продажів в день, а наприклад знову 30.

У вас є оренда, люди, яких не звільниш за 1 день при потребі. І ви вже думаєте не тільки про те, як нарощувати оборот, але і про те, як втримати його на цьому ж рівні. Бізнес починає потихеньку затягувати вам петельку на горлі.

Тепер, навіть не беручи кредити, ви вже можете що говориться встряти на бабос. Якщо щось трапляється, наприклад, яндекс вас банить, або дорожчає реклама, або вилазить потужний конкурент, і кількість замовлень падає, то ви вже не можете просто констатувати той факт, що грошей приходить менше ніж зазвичай. Ви повинні діяти. У вас штат, оренда, постачальники. Ви повинні здобути хоча б необхідний мінімум для підтримання компанії.

Якщо пару місяців ви працюєте в мінус, то у вас буде зростати заборгованість. Біда в тому, що ви не відразу зрозумієте ситуацію: мінус тільки на час і все нормалізується. Чи так буде постійно. Якийсь час ви будете тягнути на собі людей, виплачуючи зарплату видираючи з інших фондів.

Це і називається щурячими перегонами. Або реалізацією улюбленого словосполучення багатьох бізнес-тренерів “не ти маєш бізнес, а бізнес має тебе”.

Якщо ви маєте великий бізнес, то ви можете залучити інвестора, закредитоваться під заставу активів. А якщо дрібний і середній бізнес, то інвесторів ви не залучите. А кредити дадуть вам тільки як фізичній особі. І ви їх будете брати, так як від податків вам не відкрутитися. Від зарплати теж. Благо якщо працюють люди, з якими можна домовитися повернути гроші коли вийде. А якщо у вас є нелояльні співробітники або люди, які самі в кредитах - то ви все одно повинні будете виплатити їм гроші. Нікуди не дінетесь, і те, що у вас цих грошей фізично немає, нікого не хвилює.

Це великий ризик, який є у всіх, хто зростає. Це як лізти на прямовисну скелю без страховки. Ти начебто молодець, герой, все вище і вище. Але якщо оступишся, або камінь, за який тримаєшся вивалиться з стіни - то полетиш вниз. Та дива не станеться.

Саме так розоряються компанії. Начебто зростання, все круто - а потім раз, одне лише негативне подія, і компанія повільно, але набираючи прискорення летить вниз.

І саме тому, як тільки навколо ваших постачальників або партнерів починають літати тільки чутки, про те, що у них якісь проблеми - потрібно відразу шукати їм заміну. Я помітив, що чутки про проблеми реалізуються майже завжди.

Коли ви тримаєте один стабільний невеликий оборот, то все нормально. Упав він, немає замовлень, ви можете на час піти працювати за наймом. Не треба нікому платити зарплату зі своїх особистих грошей. Просто поки припиняєте діяльність. Знову замовлення пішли, можна повернутися в свій бізнес. Загнувся бізнес, можна тестувати нові ідеї.

Що робити, якщо хочеться мати щось велике і масштабне?

Відкривати великий бізнес відразу. Придумувати ідею і шукати під неї інвесторів. Ваша ідеї, ризики їх. Це поширена практика.

Майже всі інвестпроекти в перший час збиткові. Чи завжди збиткові, але існують довго. Вони створюються саме з цим розумінням, що якийсь час прибутків не буде. Буде постійне підвищення обороту. Потрібно постійно вкладати в оренду, нові робочі місця, збільшення закупівель, збільшення штату. Тому кілька років точно не буде ніякого прибутку. А можливо його ніколи не буде.

Адже не всі великі бізнеси, в які інвестовані гроші, приносять прибуток. Деякі взагалі ніколи не приносять прибуток. Візьміть, приміром, Твіттер. Його оцінюють по-моєму вже в мільярд доларів. А він навіть рекламу не транслює. За весь час існування він приносить тільки збитки. Але вартість його  при цьому мільярд.

Чому? Тому що інвесторам не важлива прибутковість компанії. Їм важлива капіталізація. Вони хочуть купити шматок компанії за 1 млн доларів, а через два роки продати за 2 млн доларів. Отримавши 50% річних прибутку.

А компанія оцінюється не по прибутковості. Прибутковість це один з факторів. Якщо компанія прибуткова - це дуже добре. Якщо ні, то не біда. Головне оборот зростає, активи зростають, попит на неї на ринку є. А раз росте, значить її можна буде продати дорожче.

Тому якщо ви хочете щось масштабне, то шукайте інвесторів. На свої гроші ви нічого не зробите. Тільки якщо ви не везунчик, яких один на мільйон.

Але знову ж, шукати ідею та інвесторів це окрема історія.

Якщо є бажання заробляти багато і при цьому мати мінімум ризиків - потрібно робити невеликий сімейний бізнес. Навіть маючи мікроскопічний бізнес не виходячи з дому, можна мати дохід в сім'ю як у ТОП менеджерів середніх і навіть великих компаній.

Немає коментарів:

Дописати коментар